de saudade

Saudade voor de noordkust van Spanje

maandag 13 juni 2011

We zijn in het buitenland

Belgiƫ, al heel erg buitenland. Vrijdag 10 juni varen we vanuit Vlissingen naar Oostende. Aan de lange rijen lelijke appartementengebouwen langs de kust is direct te zien dat we de grens gepasseerd zijn.
De motor moet het werk doen. Er is een zuid-westelijk briesje, tegenwind dus maar de harde wind van de voorgaande dagen is gaan liggen en er is een vlakke zee. Dat is nog goed te doen voor ons. We varen een regengebied tegemoet en net als we in de Mercatorsluis liggen komen de eerste spetters. Kort nadat we vastgeknoopt hebben belt pa van Tatenhove. Hij is hier een weekje op vakantie en na een SMS heeft hij ons al snel gevonden. Even later zitten we met regengekletter op de kuiptent aan de koffie. ’s Avonds begeeft ons trouwe petroleumkacheltje het. Balen, want met al die regen is het best kil. Dat wordt een lastige reparatieklus, want zie de oorzaak maar eens te vinden. De cadeau gekregen fleecedeken komt nu goed van pas. De volgende dag hebben we nog een aantal plezante uurtjes met de Texelse familie.
Inmiddels hebben we de 9 mijl naar Nieuwpoort op kunnen kruisen, maar helaas wordt de komende tijd vrijwel elke dag zuidelijke tot westelijke wind voorspeld. Lastig voor ons dus om naar het zuiden op te schuiven. We moeten de rustige gaatjes in het weer zien te benutten.

Hoe anders was dit bij de start van onze tocht. Nadat we de dag ervoor uitgebreid bij de Texelse boot uitgezwaaid zijn kompleet met spandoek en toeter door onze lieve vrienden (de TESO boot toeterde terug!), vertrokken we op donderdag 2 juni met een heerlijk noordelijk windje. We lagen vooraan in de sluis van Den Oever en de windvaan deed al het stuurwerk naar IJmuiden, kortom een perfecte zeildag.
De volgende dag, nog maar kort na het vertrek ter hoogte van Zandvoort, bruinvissen naast de boot! Dat hadden we zo dicht onder de kust nog niet eerder meegemaakt. Helaas, geen foto. Hopelijk een volgende keer. Na een prima zeildag kunnen we Scheveningen aanlopen. Hier vinden we de rust om de kleren en alle gekregen cadeautjes een plek te geven.
De jachthaven heeft gratis Wi-fi, maar onze laptop heeft een te beperkte ontvangst. Onze buurman heeft een prima ontvangst met een versterker. Na advies bij een watersportzaak bestellen we via internet een versterker en laten deze in Vlissingen bezorgen.

Vlissingen met op de achtergrond de smalle invaart door de sluis. Als het goed is voorlopig onze laatste Nederlandse haven.
De 60 mijl daarheen leggen we motorzeilend op een regenachtige maandag af en op dinsdag wordt onze bestelling daar keurig bezorgd. Lang leve het internet. Ook moeten we hier een nieuwe zeilbroek voor Jeanet kopen. De inshore broek van de Lidl blijkt meer een indoor broek te zijn. Een natte kont en daadoor koud lijf is het resultaat.
Gelukkig is de zeiloverall wel droog en warm.

Jullie merken, we zijn nog maar net onderweg maar beleven al het nodige.

Groetjes,
Willem en Jeanet

1. Hoi Willem en Jeanet
    Gefeliciteerd met de start van 'Het Nieuwe Leven'. Veel geluk, goede winden en een metertje onder de kiel. Ons gaat alles goed, een ruig tochtje achter de rug, maar nu weer een heerlijk zwembad rond de boot. En ook internet met een....versterker.
    Liefs Marietta & Paul van Nije Faam

2. Bruinvissen!! Leuk! een heel goede reis en liefs uit Hobart!

3. Hoi Willem en Jeanet,
    we hebben jullie eerste belevenissen al kunnen lezen,leuk hoor !!!

Groetjes van Fred en Joke.