Biertje/wijntje in de achtertuin van Susanne en Frank. |
Na nog wat spullen van onze gastvrouw en heer ingeladen
te hebben vertrekken we om circa 10.00 uur voor onze langste etappe. De snelweg
gaat door veel bos, op zich mooi maar ook een beetje saai. Eenmaal in
Zwitserland wordt het opener en natuurlijk bergachtiger.
In Zwitserland. |
Tot 8 km voor de
Gotthard tunnel gaat het goed, maar daar staan we dus 1,5 uur in de file.
Balen, maar het is Pinksterzaterdag en dan kun je dat waarschijnlijk
verwachten. We zouden wel over de pas willen, maar die is helaas (nog) dicht.
En .. we staan dan wel in de file, maar het uitzicht is magnifiek!.
Ook op deze hoogte ligt nog sneeuw op de toppen. |
Helaas
hebben we wat regen onderweg en tot aan de grens met Italië regelmatig langzaam
reiden en stilstaan. Tom Tom (TT) leidt ons nog even van de snelweg af voor een
snellere route, het is maar de vraag of dat wat opgeleverd heeft. Ondertussen
begint het al knap laat te worden, dus we bellen naar het gereserveerde hotel
dat we er aan komen. De dame spreekt geen Engels, maar met wat Spaanse woorden
begrijpt ze ons wel. Na ruim 600 km draaien we om 19.30 uur de privé
parkeerplaats van het hotel in Cislago op, circa 20 km NW van Milaan. Het
plaatsje stelt niet veel voor, maar de mensen zijn superaardig, de kamer is
prima en de auto met alle spullen staat veilig. Een heel handige plek als je op
doorreis bent, slechts 15 minuten van de snelweg.
De volgende morgen hoeven we niet vroeg weg, want het is
nog maar 430 km naar Ancona. En dat komt goed uit, want het ontbijt is overdadig.
We hebben geen files meer onderweg, wel regen helaas.
Ancona. |
Het gereserveerde hotel,
wederom met privé parkeerplaats, ligt mooi op een rots en kijkt uit over de
stad en de haven. Om 15.30 uur zijn we er, mooi op tijd om nog wat van de oude
stad te zien, maar helaas gaat het al snel plenzen.
Optreden van de meisjes. |
We vluchten naar een
overdekte galerij en vallen met de neus in de spreekwoordelijke boter: er wordt
een muziekoptreden voorbereid. 4 Meisjes spreken ons in hun beste Engels aan. Ze
gaan later zingen, vertellen ze. We wachten het af en inderdaad om 18.00 uur
begint hun optreden. Ze vormen een soort achtergrond koortje bij een groepje
met zang, gitaar en drums. Na hun optreden volgt nog een strijkorkest en als
het afgelopen is blijkt ook de regen gestopt en eten we een heerlijke superdunne
pizza. We mogen zo lang op de kamer blijven als we willen, dus na een weldadig
ontbijtbuffet met alles er op en eraan gaan we om 12.00 uur het ticketbureau
van de veerpont maatschappij opzoeken. Met de TT is dit snel gevonden. Dan nog
even buurten in de jachthaven, helaas hebben we de paraplu weer nodig. Om 14.30
uur wordt het tijd om het opstelterrein voor de veerpont op te zoeken, dat
staat gelukkig goed aangegeven. En dan wordt het wachten, de Superfast XI is er
nog niet, die komt met 2 uur vertraging binnen: niet zo Super Fast dus. We
hebben een label met onze bestemming Igoumenitsa gekregen, die moet aan de
spiegel gehangen worden. Bij het laden houden ze daar rekening mee, de meesten
blijken door te gaan naar Patras. Als laatste er op als eerste er af, we kunnen
gelukkig vooruit de boot oprijden, pas het laatste stukje moet er achteruit
ingeparkeerd te worden. We hebben een nette, kleine hut in het midden van de
boot, je merkt hier weinig van motorgeluid. Op het bovenste dek slapen mensen
op de banken, maar dit is deels open en best fris. Het zwembadje heeft ook nog
geen water. Helaas loopt de Superfast XI niets van de vertraging in, dus
arriveren we 25 mei om 11.00 uur in Igoumenitsa.
Gearriveerd bij de Saudade. |
Dan is het nog 1,5 uur rijden
naar Préveza, even door de tunnel onder het vaarwater naar de Golf van Amvrakia
door (3 euro per keer) en dan zijn we bij de Saudade. Altijd weer spannend hoe we haar aantreffen. Bij ons vertrek vorig
jaar was op het laatst de naad bij de rits van de kuiptent stuk gegaan, maar
gelukkig is dit niet verder ingescheurd. Alles is prima, geen lekkages alleen
veel zand en stof. Daar zijn we snel vanaf na een afspuitbeurt. ’s Avonds eten
we in restaurant Panos en wie treffen we daar… Jochen, Willem’s Duitse
tafelgenoot van vorig jaar! Hij zit weer vol met witzen.
De fietsjes worden weer van stal gehaald en als eerste
klus monteert Willem de nieuwe gevers van de dieptemeter en het log. We hebben
deze al een tijdje omdat het afleesvenster van de oude niet goed meer was, maar
gebruikten altijd nog de oude gevers. De gaten in de bodem van de romp moeten
nu een stukje groter gemaakt. Het trekken van de nieuwe draden is nog het
meeste werk, omdat er van vak naar vak gewerkt moet worden en daar veel extra
gaten voor nodig zijn. Vanaf nu hebben we een leuk nieuw speeltje: we kunnen de
watertemperatuur aflezen, voor het zwemmen heel belangrijk! Daarvoor moeten we
wel in het water liggen natuurlijk, zolang we op de kant staan geeft hij de
luchttemperatuur. Later op de middag is er kans op wat regen en onweer dus het
dichtkitten van de gaten wordt even uitgesteld. Ook de volgende ochtend is het
nog wat spetterig, dus eerst maar even naar de Lidl voor boodschappen, tanken
en pinnen. Het cash geld moet op peil blijven, want het wordt spannend of er
een Grexit komt.
Zo komt onze nieuwe vriend makkelijk aan boord ... |
Willem vraagt de mannen die met de heftruck rondrijden of ze
de nieuwe koelkast omhoog willen liften. Dat willen ze wel en zo komt onze
nieuwe vriend makkelijk aan boord. De rest van de dag en de hele volgende dag wordt
besteed aan het pasklaar maken van het kastje waar de koelkast in moet en het
maken van een beun waar deze op moet komen te staan. I.v.m. de diepte van het
kastje moet de koelkast namelijk een beetje hoger komen te staan, het is
allemaal maatwerk evenals de afwerking.
... en daar moet hij in ... |
... en zo ziet het er nu uit. |
Voor het weekeinde halen we nog even de genua op bij de
zeilmaker. Hij heeft er een nieuwe UV strook op gezet, de oude had op diverse
plekken reparaties, vandaar. Betaling uiteraard alleen cash! Het is keurig
gedaan en oogverblindend wit, zien we als we hem weer op het rolsysteem hijsen.
Zaterdags volgt dan de aansluiting van de koelkast en ja hoor…. hij doet het!
Na het dichtkitten van de gaten in de romp van dieptemeter en log, een secuur
klusje wat na de tewaterlating goed gecontroleerd moet worden, kunnen we ’s
middags genieten van de eerste koele versnaperingen uit het handige kastje. De
oude koelbox kan van boord!
Zondagochtend brengt Jeanet de Engelse buren naar het
vliegveld, zij komen in september weer aan boord. Ook het grootzeil gaat weer
op de giek, dan is dat ook maar aan de kant. De rest van de dag en de hele
volgende dag wordt besteed aan het plaatsen van de shunt en de nieuwe
accumonitor. Met deze apparaatjes kunnen we veel meer info aflezen over het
stroomverbruik, het laden en ontladen van de accu’s dan nu het geval is. Nuttige
zaken, zeker nu we de koelkast hebben. We moeten met de bedrading weer door
veel vakken en onder de vloer door, er komen weer nieuwe gaten bij. Via de mail
heeft Katerina ons laten weten dat Pa’Bailar die avond een les heeft. We gaan
er wat later heen en treffen daar Tina en Alessandro weer. De les blijkt
verplaatst naar de volgende dag, maar het is evengoed een hartelijk weerzien.
Na nog een ijsje aan de boulevard is het lekker slapen aan boord.
Dinsdags volgt de installatie van de MPPT laadregelaar
voor de nieuwe zonnepanelen. Onze oude regelaar is daar namelijk niet zwaar
genoeg voor. Alles werkt goed, hoewel daar wel de gebruiksaanwijzing voor nodig
is om dat vast te kunnen stellen. De deur van de koelkast blijkt niet helemaal
goed te sluiten, dus die moet weer even uit het kastje en bijgesteld worden.
Daarna is het perfect en is er weer een dag voorbij. ’s Avonds ontmoeten we in
het restaurant van de buren (Cleopatra Marine) een stel oude bekenden, Leo en
Jennie van de Daydream. Zij hebben er al een rondje op zitten en gaan zaterdag
weer naar huis. Het wordt gelijk weer bar gezellig (gratis Ouzo’tje toe, je
kent dat wel) en we spreken af om donderdags gezamenlijk te eten.
Flinke dotten kit tussen opbouw en voetlijst. |
Woensdag 3 juni, een spannende dag. We gaan de stellage
voor de nieuwe zonnepanelen opbouwen. Zal alles passen? Het verwijderen van de
verpakking is al een hele klus, zeker met een lichte kater in het hoofd. Boven
op de boot worden de dwarsstangen bevestigd en dan moet het hele gevaarte
opgericht worden. Dat gaat verrassend makkelijk en …. het past nagenoeg
perfect! Wat een vakman die Willem, dat wisten we natuurlijk al, maar toch.
Gaten geboord in de voetlijst en dek, nog even langere schroeven gehaald want
het dek blijkt toch weer dikker dan gedacht, flinke dotten kit tussen
aluminimum voetlijst en RvS opbouw en in de gaten. Met de middagkoffie staat
ie! En hoe! Eigenlijk valt het nauwelijks op door het slanke frame. De volgende
dag wordt grotendeels besteed aan het verwijderen van het oude zonnepaneel en
het schoren van de nieuwe installatie. Dan denkt Willem ’s middags “nog even”
de nieuwe panelen te monteren, maar dat valt tegen. De bevestigingstrips
blijken net niet helemaal te kloppen, dus alles moet er weer af. Morgen een
nieuwe ronde met nieuwe kansen. ’s Avonds eerst met Leo en Jennie getafeld,
reuze gezellig, Ze maken graag gebruik van het aanbod van Jeanet om hen naar
het vliegveld te brengen.
Het plaatsen van de zonnepanelen is bijna klaar! |
Het aanpassen van de strips voor de montage van de
panelen is de volgende dag snel geklaard. Dat komt ook doordat er bij Ionion
Marine een kleine werkplaats is waar je gebruik van mag maken met o.a. een
kolomboor machine. Het monteren en aansluiten is daarna niet veel werk meer.
Weer een spannend moment, hoeveel stroom zullen ze leveren? Op de nieuwe
accumonitor is af te lezen dat de opbrengst al snel oploopt naar 5 Amph, dat
haalden we met het oude paneel natuurlijk nooit! En later in de week komt het
voorlopige record op ruim 7 Amph. Wow, dat ziet er erg goed uit. Ook is nu af
te lezen hoeveel de accu’s worden ontladen of opgeladen als de koelkast draait.
Heel handig.
Om Leo en Jennie tijdig een slinger naar het vliegveld te
geven, moet de wekker op een tijdstip gezet worden waar je nu niet direct aan denkt
als je vakantie hebt. De taxi’s scheuren af en aan, goed opletten dus, Jeanet
voelt de ogen van de chauffeurs in haar rug priemen. We hebben van de nood een
deugd gemaakt, we gaan anti-fouling smeren, dus Willem is ondertussen al met de
voorbereidingen begonnen en zo maken we een vliegende start. Met de middag is
de klus geklaard en tijd voor een welverdiende siësta. Nu wordt de nog
benodigde tijd goed te overzien en we bespreken een plekje in de “hauling and
launching” agenda voor donderdag 11 juni 10.00 uur. En voor zondag bespreken we
een rolstijger om de romp weer lekker in de was te zetten. Dat verloopt
enigszins in etappes, omdat het af en toe spettert. Nee, het stabiele zomerweer
laat nog even op zich wachten.
Maandag begint ook nogal bewolkt, maar de GRIB-file laat
ons niet in de steek, het wordt prachtig weer voor de laatste klussen. De
voetjes krijgen weer een heerlijk zacht tapijtje onder de zolen en de
gordijntjes hanger er aan het eind van de dag weer fris en fruitig bij. Nu nog
een dagje voor de boodschappen en voor de boekenruil in de kast bij de receptie
van Ionion. En dan blijken we zowaar een middagje “over” te houden. Die besteden
we aan een ritje langs de westkust van Levkas. Mooi ruig landschap met
lieflijke strandjes en water … zo helder, het doet zeer aan je ogen. Na een
lekkere lunch onderweg een poosje op het strand gelegen en even heerlijk
gezwommen.
Een heerlijk lang strand aan de westkust van Levkas. |
Donderdag 11 juni vroeg op, want er moet nog een en ander
gebeuren voor we om 10.00 uur te water gaan. O.a. de auto moet op de
parkeerplaats gezet worden en afgedekt tegen de zon. We hebben er een goed
gevoel over, het hek naar de parkeerplaats is alleen te bereiken via het
terrein van Ionion en daar is ’s nachts altijd bewaking. En dat allemaal gratis
en voor niets! Kom daar maar eens om in Nederland. Zoals altijd zijn ze stipt
op tijd met de kar en gaat alles vlot en efficiënt. De tewaterlating is deze
keer iets spannender dan anders, want Willem heeft dus het nieuwe log en
dieptemeter gemonteerd. Zodra we drijven kijkt hij onder de vloer of er geen
water naar binnen komt en gelukkig, alles blijft droog. Ook na 3 en 24 uur moet
er gecontroleerd worden, maar geen straaltje te bekennen, Jeanet had niet
anders verwacht. We steken over naar de andere kant, naar Préveza Marina, waar
we een plaatsje gereserveerd hebben. Er zijn aan een aantal kades mooring
lijnen geïnstalleerd zodat er meer boten kunnen liggen. Vanwege de klussen die
we nog willen doen, willen we echter graag langs de kade liggen. In eerste
instantie is er geen plaats en maken we vast aan een mooring line. Maar later
die middag heeft de aardige nieuwe havenmeester (heeft GIS gestudeerd in Delft)
een plekje voor ons zodat we kunnen verhalen. Préveza voelt inmiddels een
beetje als thuiskomen, bijvoorbeeld ’s avonds eten in ons favoriete restaurant
Kaixas (The Mermaid). De eigenaar, Tassos, is een grappenmaker en kent best
veel Nederlandse woorden zoals moppie en lekker kontje. Dijsselbloem is een
eikel en we kunnen op de pof bij hem eten als het misloopt met de
onderhandelingen over de euro. De stickers om van de euro een drachme te maken
schijnen al klaar te liggen. Teruglopend naar de boot treffen we toevallig Katerina,
en zo hebben we alle bekenden weer getroffen.
De hele vrijdag wordt besteed aan de montage van de
nieuwe gashendel. Kleine tegenvaller: er moet een gat gezaagd in de want tussen
de kuip en de hondenkooi anders kan hij niet gemonteerd. Er is namelijk voor de
montage 6 cm ruimte beschikbaar en er is 18 cm nodig! Die Willem maakt een
gatenkaas van onze Saudade! Voordeel is wel, dat àls de gaskabel weer een keer breekt
hij veel makkelijker gemonteerd kan worden. Zo heeft ieder nadeel weer zijn
voordeel. Later komt er nog wel een afdekplaatje aan de binnenkant van de
hondenkooi, zie je er niets meer van. Gelukkig maakt ook Willem wel eens een
foutje: hij monteert de gaskabel duwend in plaats van trekkend, dus het hele
spulletje moet er weer uit. Dat gaat relatief gemakkelijk nu en daarna werkt
het prima, mits het stationaire toerental nog een beetje naar boven bijgesteld
wordt. De doorvoeren van het log en de dieptemeter worden aan een laatste
inspectie onderworpen: kurkdroog daar onder de vloer dus dat is goed gelukt.
Het is passen en meten om voor de rubberboot een nieuwe jas te maken. |
Maandag naar Vodafonos. We willen proberen of we op de
nieuwe grote laptop ook de stick voor mobiel internet geïnstalleerd kunnen
krijgen. Dat kan, maar kost 50 euri’s en gaan we dus niet doen. Een optie is
ook een router te kopen om een hotspot aan boord te maken, dan kunnen alle
apparaten daar gebruik van maken. Kost 33 euri’s, dat klinkt al beter. Hij
heeft er geen op voorraad, dus de volgende ochtend terug komen. Dat geeft niet,
want inmiddels hebben we besloten nog iets langer in Préveza Marina te blijven.
Er zijn nog steeds de nodige kleinere klusjes te doen en voor donderdag en
vrijdag wordt onweer met regen verwacht, zodat wij liever makkelijk van boord
kunnen en in een wat grotere goed beschutte plaats zijn. De mooie ankerbaaitjes
moeten nog even iets langer op ons wachten!
Het is wel een werk zo'n bootje. Succes met de klussen!
BeantwoordenVerwijderenHoi Jeanet en Willem, leuk dit allemaal weer te lezen! Een fijne verdere reis!
BeantwoordenVerwijderen