de saudade

Saudade voor de noordkust van Spanje

donderdag 13 augustus 2015

Corfu e.o.

Dinsdag 21 juli vroeg opstaan om de 36 mijl naar Lakka op Paxos te varen. Door vroeg te vertrekken voorkomen we eventuele hardere tegenwind in de namiddag. De auto laten we na overleg met Mikis de havenmeester en Olga van kantoor bij Préveza Marina staan. Het wordt een motorbootdagje. Vroeg in de avond is er een spatje regen en dreiging van wat onweer, maar het trekt gelukkig weer snel weg. Na het eten wippen we nog even bij bar Romantica naar binnen, bij de aardige jonge eigenaar met de goede muziek. Hij herkent ons meteen van 2 jaar geleden, toen Willem hem aan een goed blues nummer (Stop van Lonny Mack) geholpen heeft. En hij gaat het nummer ook meteen in de play list zetten, leuk hoor. Het is enorm druk in de baai, misschien wel 80 boten. Hij vertelt dat het al sinds juni zo druk is, geen crisis hier dus, maar deze baai is dan ook wel heel erg mooi. We blijven hier nu echter niet langer, want Corfu stad is ons doel. Onderweg zien we weer eens dolfijnen, eentje komt even kort bij de boot kijken, maar gaat er dan weer snel vandoor. In de grote baai bij Corfu stad ten zuiden van het oude fort lig je prima voor de noorden en westen wind, maar toch liggen we flink te rollebollen, want er varen erg veel boten in alle soorten en maten langs.
Anita en Jos zwemmen naar ons toe.

Om 19.00 uur hebben we met Anita en Jos afgesproken bij de ingang van het oude fort. We leggen de dinghy in de slotgracht, waarna je via een trap omhoog kunt. Er is een poort waar je doorheen moet, maar de vissers verzekeren ons dat deze de hele nacht open blijft. Anita en Jos komen op hun motor vanuit Aios Marcos waar zij een appartement hebben. Het is een gezellig weerzien. Na een drankje op een leuk pleintje gaan we eten in het restaurant van de lieve mensen van de papoutsakia (gevulde aubergine), Spiros. Een aantal jaren terug zijn we daar toevallig beland en hebben we dat voor het eerst gegeten en daarna nooit weer zo lekker. Ook het voorgerecht is heerlijk met een zoete knol en groenten. Donderdags varen we door naar Pirgi, waar we voor anker kunnen. Aios Marcos is hier vandaan slechts 2 km landinwaarts en hier gaan Anita en Jos vaak zwemmen.  Als we er zijn zwemmen zij naar ons toe en kunnen ze de boot bewonderen. Daarna een drankje en lunch op een terras aan het water. Vanaf 19.00 uur pikt Jos ons om de beurt op met de motor om hun optrekje te bekijken.

Het prachtige uitzicht vanaf het appartement.
Het authentieke dorp ligt prachtig tegen de berg op gebouwd. Hun appartement blijkt op de benedenverdieping van een mooi gerestaureerd oud huis te zijn met een prachtig uitzicht over het dal en de zee. We maken een wandeling, nou ja wandeling het is deels meer een klauterpartij, door een deel van het dorp, met zowel bewoonde als vervallen huizen. Jos vertelt enthousiast over de huizen en hun bewoners. Leuk om hem zo mee te maken. Tegenover hun huis is het restaurant van het dorp, met ook weer dat prachtige uitzicht met in de verte ons toplichtje net zichtbaar boven de bomen.

Een deel van het dorp Aios Marcos.
Wandelen en klauteren in Aios Marcos.
Na een heerlijke maaltijd worden we weer keurig door Jos naar Pirgi gebracht. We zijn de enigen die hier vannacht ankeren en dat komt misschien wel door de kolere herrie van de housemuziek tot in de kleine uurtjes. We hebben afgesproken dat Anita en Jos de komende 4 dagen mee gaan varen. De volgende dag pikken we hen iets zuidelijker bij het haventje van Ipsos met de dinghy op. Willem bekijkt gelijk even of we hier eventueel zouden kunnen liggen bij terugkomst, maar dat is niet het geval. Het haventje is vol met lokale bootjes, jammer. Na het inschepen van Anita en Jos vertrekken we naar Petriti aan de zuidoost kust van Corfu.

Anita aan het roer.
Tot aan Corfu stad motoren we tegen de lichte tegenwind in, daarna maken we een paar slagen maar het schiet niet echt op dus we motoren weer een stukje. Zowaar wordt op de het laatste deel de wind west zodat we weer kunnen zeilen en blijkt Anita het sturen al heel aardig onder de knie te hebben. Jos heeft de nodige motorboot ervaring en weet de zeiltheorie goed uit te leggen, dus zodoende heeft ze 3 leermeesters. In Petriti blijkt het niet druk, we kunnen aan de kade liggen. Na een lekkere zwempartij en een douche op het strand  maken we een leuke wandeling door het dorp. Mooie huizen hier met prachtige bloementuinen.

Bloemenpracht in Petriti.
We belanden toevallig in de taverna waar ook de flottielje zit. Na afloop van het diner worden ze vermaakt met Griekse muziek en dans. Het eigenaarsechtpaar doet nog een sirtaki en dan is het mooi geweest denken we. Maar nee hoor, de muziek gaat over op disco en house. Balen, dat verwacht je niet in zo’n klein dorp. Om 00.30 uur is de flottielje al weer aan boord, maar de muziek nog steeds hard. Jeanet is het zat en gaat verhaal halen. Het maakt niet veel indruk, ze hebben schijt aan die paar toeristen die er last van hebben want de klandizie van de flottielje is veel interessanter voor hen. Maar om circa 1.00 uur is het dan toch gelukkig rustig.
In Lakka groeien de druiven in de verpakking!

De volgende bestemming is Lakka op Paxos. Er is geen wind, dus alles gaat op de motor. Toevallig ligt de Amir van Jochen en zijn vriendin er ook, zo kom je elkaar steeds weer tegen. ’s Avonds eten we in een prima restaurantje een beetje achteraf. Zeker voor herhaling vatbaar. De volgende ochtend gaan Anita en Jeanet eerst wat boodschappen doen. Daarna met de dinghy naar een strandje om vandaar te snorkelen. Best mooi hier onder water, redelijk veel soorten gekleurde visjes. ’s Middags zeilen we met halve tot ruime wind de 12 mijl naar Sivota. Bij Sivota liggen een paar eilandjes voor de kust waar je achterlangs moet. Er is een drempel waar ongeveer 3 meter water staat, dus dat is altijd een beetje spannend. Maar de schipper vindt het blijkbaar niet spannend genoeg en stuurt tussen de eilandjes door i.p.v. tussen de eilanden en het vast land. En tussen de eilanden ligt een rif! De boots heeft het gelukkig net op tijd in de gaten zodat een stranding voorkomen wordt. Jullie merken, het is nooit saai bij ons aan boord. We ankeren bij een van de eilandjes en maken achter vast met de lange band op de rol, super handig. In Sivota is het erg druk. Na wat boodschappen vinden we een rustig restaurant waar we ook weer heerlijk eten. Maandag ochtend gaan we op tijd weg, want voor ’s middags wordt harde tegenwind verwacht die overigens niet komt. We zetten Anita en Jos weer af in het haventje van Ipsos en varen terug naar Corfu stad waar we in de Mandraki jachthaven onder het oude fort gaan liggen. Voor die nacht hebben ze plaats, maar daarna is het nog even afwachten want er zijn veel reserveringen. De volgende dag blijkt er voor ons nog een plekje vrij te zijn een stukje verderop in de haven. Omdat wij niet diep steken, slechts 1.5 meter, kunnen wij daar liggen. Mazzel.
Onze nieuwe vriend op zeer warme dagen.

Inmiddels is het flink heet geworden, 37 tot 38 graden, en er is weinig wind. Toevallig weet Willem de perfecte ventilator op de kop te tikken: door een draaischijf wordt de luchtstroom in alle richtingen gestuurd, daarbij is hij stevig en compact zodat hij ook nog eens goed op te bergen is. Naast de jachthaven is een strandje met bomen waar het op het heetst van de dag goed vertoeven is en prima voor een verkoelende duik. Anita en Jos hebben de was meegenomen die ze later in de week schoon weer af komen leveren, service hoor! En we eten nog een keer gezamenlijk vis bij een uitstekend restaurant op het mooie, ruime plein van het stadhuis. Dan wordt het tijd om afscheid te nemen. Zij gaan met de motor nog een toertje maken op het vaste land en dan komt hun thuisreis al weer in zicht. Anita en Jos, we hebben een heel leuke tijd gehad, bedankt daarvoor.

Inktvis in alle soorten en maten op de markt van Corfu.

Op zaterdag gaan we de markt bezoeken. Het is een kleine permanente markt in de slotgracht van het nieuwe fort, met voornamelijk vis en groente.

‘s Avonds is er een live optreden in het oude fort. Dat pikken we maar weer mooi even mee. Na nog een dagje voor de handwas wordt het vertrek op woensdag gepland. Op dinsdag begint het weer te veranderen. Er is korte tijd veel wind vanaf het vaste land en gerommel te horen, maar het onweer bereikt ons niet. Wel iets om scherp in de gaten te houden de komende tijd.

Sfeervol optreden in het oude fort van Corfu bij volle maan.