de saudade

Saudade voor de noordkust van Spanje

dinsdag 30 augustus 2022

Levkas, Préveza en Golf van Amvrakia

In de dagen dat we aan het steigertje van hotel Armonia liggen maken we een paar mooie tochten door de bergen naar o.a. het strand Pefkoulia en de bergdorpen Karya, Ecklouvi en Exantheia. Bij het laatste dorp is het startpunt van de paragliders die dan landen op het strand van Pefkoulia. Leuk om een keer gezien te hebben, maar wij hadden er iets te hoge verwachtingen van. Vooral de weg van Chortata naar Ecklouvi, wat echt hoog in de bergen ligt, is prachtig.
Overzicht van de Vklikho baai.
Exantheia met een paraglider die net gestart is.
Ecklouvi. Als we op een avond na het eten in Nidri langs een relaxte poolbar lopen, horen we een bekende stem. Het is die van George, van voorheen het cafeetje Fyki in Vlikho! Hij heeft het cafeetje sinds de corona sluiting omgebouwd tot appartementje en werkt nu o.a. bij de poolbar. Met zijn moeder, die altijd de heerlijke verse mezze maakte, gaat het gelukkig ook goed. De weersvoorspellingen voor het aanstaande weekend zijn niet zo geweldig, regen en onweer, dus we hebben vanaf vrijdag 12 augustus een plek gereserveerd in de dure marina van Préveza. 's Ochtends naar de brugopening bij Levkas van 12 uur is er nog geen wind, maar na de brug kunnen we met ruime wind zeilend tot aan Préveza. Die avond is er een heftig onweer met veel wind en regen, dus we zijn blij met onze keuze om er €50 per nacht aan te besteden. We krijgen een SMS van Susanne en Frank. Zij staan inmiddels weer bij Ionion Marine op de kant en bieden aan om met hun kampeerbus onze auto in Nidri op te gaan halen. Nou, daar zeggen we geen nee tegen! Dus zaterdag rond het middaguur is het een gezellig weerzien en gaat het richting Nidri. Helaas lijkt het hier zwarte zaterdag, want we staan wel 6 kilometer in de file voor de brug naar Levkas! De auto is mooi schoon geregend en na gedag te hebben gezegd bij de familie van het hotel parkeren we om circa 17.00 uur bij Ionion. Na koffie op de Sparkling eten we gezamenlijk in Préveza en zeggen we gedag tot in september als we op onze terugweg nog overnachten bij Susanne en Frank in Darmstadt.
De ouzo winkel in Préveza. Zaterdag is er verder geen onweer meer en ook zondag blijft het gelukkig bij dreigende luchten om ons heen, zodat de was gedaan kan worden. En 's avonds borrelen we nog aan boord bij Peter en Jolanda van de Funny Girl. We hadden hen al ontmoet aan het steigertje van Armonia en nu liggen ze aan de kade van Préveza. Na vertrek uit de marina op maandagochtend ankeren we nog een uurtje bij Préveza om te wachten op voldoende westenwind om de Golf van Amvrakia in te zeilen naar de ankerplek iets voorbij Vonitsa.
De ankerbaai bij Vonitsa met de dinghy tussen de vissersbootjes. Het is er rustig met boten, maar niet met geluid: de hele nacht een kolere herrie van housemuziek vanaf circa 2 mijl verderop. Dus na inkopen de volgende ochtend direct met ruime wind op de genua door naar de ankerbaai verder de golf in. Daar is het super rustig, zowel wat betreft boten als kampeerders aan de wal. Inmiddels hebben we besloten om eerder op de kant te gaan. We zijn wel klaar met het varen voor deze zomer, in de nieuwe week wordt nogal onzeker weer voorspeld met iedere dag wel kans op regen en onweer en dan hebben we wat meer tijd voor de terugreis. We bellen met Ionion en we kunnen zaterdag om 11.00 uur al terecht. In de baai waar we liggen is niets behalve, weten we van een aantal jaren geleden, iets verderop een paar appartementen met een zwembad en een bar. Donderdags gaan we daar nog even wat drinken, misschien is het restaurant wel weer heropend. Maar nee, dat is niet het geval. De aardige eigenaar geeft ons wel 4 verse vijgen uit de tuin van zijn moeder mee. De Griekse gastvrijheid blijft ons verrassen.
Willem heeft even de vuilnis weg gebracht. En dan is dus de laatste vaardag aangebroken en gaan we op tijd op de motor richting Préveza, zodat we geen last hebben van harde tegenwind. We zien nog even kort dolfijnen, helaas niet heel dicht bij. Na een rustige nacht achter het anker gaat de landing bij Ionion op zaterdag 20 augustus weer zeer efficiënt. De regen en het onweer blijft die week gelukkig, afgezien van donderdag, bij dreigende luchten alleen, zodat de klussen voor het winterklaar maken goed gedaan kunnen worden.
Aangezien we nu veel tijd hebben maken we op maandag een leuke tocht om de Golf van Amvrakia heen. Eerst via de zuidelijke en oostelijke oever naar Arta waar o.a. een mooie oude brug uit het begin van de 17e eeuw te bewonderen is.
Daarna naar het dorpje Koronisia aan de noordelijke oever, wat via een lange dam te bereiken is. De dam loopt door heel ondiep water en nu zien we ze dan eindelijk een keer hier in de golf: flamingo's! We hadden er wel van gehoord en over gelezen, maar ze zijn dus hier in het ondiepe water. Heel leuk om nu een keer gezien te hebben.
Jeanet gaat nog een ochtendje shoppen in Préveza. Iedere ochtend gaat er om 10.00 uur een busje van Ionion Marine die kant op, een perfecte service. Je kunt om 12.00 uur terug, maar Jeanet wordt door Willem opgehaald om nog naar de supermarkt te gaan. En vrijdag is het zonnig genoeg om nog een keer naar het strand op Levkas te gaan. Dan is het vandaag, de dag dat we oorspronkelijk uit het water zouden gaan, de dag dat we op huis aan gaan. We willen wat tijd in Slovenië doorbrengen, we hebben een aantal tips over mooie plekken gekregen. Daarover lezen jullie in het volgende blogbericht.