de saudade

Saudade voor de noordkust van Spanje

woensdag 29 mei 2024

Na bijna 2 jaar varen we weer!

Zondag 12 mei 2024, vertrek om 9.30 uur uit Alkmaar voor de bijna 3.000 kilometer naar Préveza. Deze keer hebben we een route dwars door Duitsland via Kassel gekozen en dat pakt goed uit. Slechts een paar maal een kort oponthoud vanwege wegwerkzaamheden, ten oosten van Kassel is het heel mooi en rustig op de weg. Om 17.00 uur komen we bij ons hotel in de buurt van Weimar aan. Een historisch stadje, maar we bewaren het bekijken ervan voor een andere keer want zijn moe.

Bij ons hotel in de buurt van Weimar.

De volgende dag hebben we een probleemloze rit naar Boheimkirche in Oostenrijk. Aan de andere kant van de weg, bij de grensovergang Duitsland in, is er controle en staat een kilometers lange file. Iets om voor de terugweg rekening mee te houden! Op dag 3 is de bestemming weer kasteelhotel Leopold I in Novi Sad, wederom een probleemloze rit met onderweg mooie gele koolzaadvelden en later klaprozen.

Hotel Leopold I in de avondzon aan de Donau in Novi Sad.

De grensovergang van Hongarije naar Servië gaat redelijk vlot, 20 minuutjes. Dit is nu de derde keer dat we in dit hotel zijn, het blijft een mooie plek (zie ook 2022 voor meer foto's). Onze volgende bestemming is Gevgelija in Noord Macedonië aan de grens met Griekenland. Helaas hebben we deze dag wat regen onderweg, het is ook een stuk koeler, 15 – 20 graden in plaats van 20 – 25 graden. Het is wel heel rustig op de weg en de grensovergang neemt maar 10 minuutjes. In Gevgelija hebben we een mooi nieuw hotel, Paint it Black, met grote foto's van de oude rocksterren aan de muur in de lobby en het restaurant.

In het restaurant van hotel Paint it Black.

Zoals zo vaak zit het venijn in de staart. Donderdag 16 mei in Griekenland rijden we grotendeels in de regen en in de bergen zelfs een deel door de laaghangende bewolking met geen 50 meter zicht! We zijn blij als we dit achter de rug hebben en in de laatste 100 kilometer de zon weer tevoorschijn komt.

Bij aankomst is er gelijk wat te vieren, want onze Duitse vriend Frank is jarig. Na de winterkleden van de Saudade afgegooid te hebben en haar eerste opfrisbeurt is er Kaffee mit Kuchen in hun campertje. Even bijkletsen en 's avonds gezellig samen uit eten bij de Panos Taverna. Susanne en Frank zijn al 3 weken aan het klussen en gaan zaterdag te water. Na nog een gezellige avond uit eten met een borreltje toe zwaaien we ze uit. Misschien treffen we ze nog later deze zomer.

In het campertje van Susanne en Frank.

Alles ziet er prima uit aan boord. En in de dagen daarna blijkt de motor en alle apparatuur ook nog prima te werken. Alleen onze hand koffiemolen begeeft het. Aangezien we toch wel graag van de meegebracht bonen willen genieten gaan we in Préveza op zoek naar een nieuwe, maar dan een elektrische. Laten we nou gelijk in de eerste winkel een perfect klein handig machientje vinden voor maar € 12,50! En met het oog op dit nieuwe apparaat hadden we van Frank een zwaardere omvormer (van 12 naar 220 Volt, 600 Watt i.p.v. 300) gekregen die hij over had. En het nieuwe koffiemolentje doet het er perfect op, wat een gemak!

Het super handige koffiemachientje in gebruik.

We hebben geen grote klussen te doen, want vorig jaar was de boot klaar voor de tewaterlating toen we huiswaarts keerden. Vanwege steeds terugkerende lekkage heeft Willem voor de grote kajuit ramen railsjes gemaakt waar een doorzichtig schermpje in gespannen kan worden als het regent. Deze worden gemonteerd en het geheel ziet er fraai uit, dat gaat vast goed werken!

Kitten railsjes.

Het schermpje in de railsjes.

Verder doen we alleen de gebruikelijke activiteiten zoals het dek boenen, de romp poetsen, de was en bevoorraden.

De was droogt snel!

Op vrijdag 24 mei om 10.00 uur staat de tewaterlating gepland. Het gebeurt regelmatig dat boten eerder aan de beurt zijn, dus om 9.00 uur zitten we skrep. Helaas wordt het in plaats daarvan deze keer een uurtje later, maar verder gaat alles voorspoedig.

Willem smeert nog even anti fauling op de plekken van de boksteunen.

Op de ankerplek bij Préveza is het niet druk, de dinghy is vlot opgeblazen en ook de buitenboord motor is snel aan de praat. 's Avonds eten we bij Thalia en dochter Costadina in de Mythos taverna, het is een gezellig weerzien. Als we rond half 11 terug komen bij de boot is er een nieuwsgierige dolfijn die komt kijken waar het geluid van het motortje vandaan komt. Bijzonder om die zo in het donker om ons heen te hebben zwemmen! Zaterdag is het overdag nog lekker weer, circa 28 graden en zon. Na de boodschappen zijn we warm en nemen een verfrissende duik, het water is heerlijk, 25 graden. Maar 's avonds is er wat regen, minder dan verwacht, maar genoeg om te besluiten aan boord te eten. Die nacht blijft er een stevige oosten wind staan van 5Bf, we liggen aan lager wal waardoor het een onrustige nacht is. We hebben de nieuwe schermpjes voor de grote kajuitramen direct uitgeprobeerd en ze werken prima, de regen loopt er keurig langs weg.

Zondag en maandag is het beter weer, circa 25 graden, meer zon en geen regen van betekenis meer. We eten ook weer een keer bij Tassos, van de Mermaid taverna. Ook dat is een leuk weerzien en het eten is er nog steeds uitstekend.

Daarna is het tijd om onze favoriete baai bij Vlikho weer eens op te zoeken. Er is weinig wind en alles gaat zo vlot dat we precies om 11.00 uur al bij de brug van het Levkas kanaal zijn (de brug gaat 1 maal per uur open).

In het Levkas kanaal met de brug op de achtergrond.

Het kanaal doen we nog op de motor, maar daarna kunnen we heerlijk opkruisend zeilen naar de baai. Daar is het ook nog rustig met boten, taverna Elena in Geni is ook nog prima en zo genieten we volop van de rust en ruimte hier. Kortom: vakantie!

Zeilen!

In de Vlikho baai, Willem heeft brood gehaald in het dorp.